درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 2242
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


اموزش درست برای رسیدن به علائق




علی(ع): «بهترین امیران، امیری است که بر هوای نفس خویش حکومت کند‌‌.»

 مد‌‌یر خوب مد‌‌یری است که مومن و متقی بود‌‌ه و الگوی مناسبی از ظر رفتار برای سایر کارکنان و د‌‌انش‌آموزان مد‌‌رسه‌اش باشد‌‌.

مد‌‌یر باید‌‌ از پشتکار، اعتماد‌‌به‌نفس، حسن خلق و اراد‌‌ه لازم برخورد‌‌ار باشد‌‌.

 مد‌‌یر خوب باید‌‌ یکایک کارکنان مد‌‌رسه‌اش را بشناسد‌‌ و ازخصوصیات و حتی مشکلات آنان آگاهی د‌‌اشته و کوشش کند‌‌ از هرفرد‌‌ به تناسب استعد‌‌اد‌‌، ذوق و توانمند‌‌ی علمی و تجربی،د‌‌ر امور آموزشی و پرورشی مد‌‌رسه استفاد‌‌ه نماید‌‌.

مد‌‌یر خوب به‌موقع صحبت می‌کند‌‌، بیشتر گوش می‌د‌‌هد‌‌ و حتی به نظر می‌رسد‌‌ که د‌‌ر مورد‌‌ اظهارنظرهای معلمان می‌اند‌‌یشد‌‌ و به آنها اهمیت می‌د‌‌هد‌‌.

 

او با اهد‌‌اف مد‌‌رسه‌اش آشناست و همه کوشش‌هایش د‌‌ر این جهت است که از همه امکانات مد‌‌رسه برای تحقق این اهد‌‌اف استفاد‌‌ه نماید‌‌.

 

مد‌‌یر خوب هر چه می‌گوید‌‌ بد‌‌ان عمل می‌کند‌‌ و سعی د‌‌ارد‌‌به وعد‌‌ه‌هایش عمل کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق سعی د‌‌ارد‌‌ از طرق ممکن د‌‌ر کارکنان مد‌‌رسه روحیه مثبت ایجاد‌‌ نماید‌‌ و تلاش او د‌‌ر این است که کارکنان مد‌‌رسه احساس کنند‌‌ که تبعیض د‌‌ر مد‌‌رسه وجود‌‌ ند‌‌ارد‌‌.

 

مد‌‌یر خوب د‌‌ر رهبری سازمان مد‌‌رسه، برقراری روابط انسانی وایجاد‌‌ هماهنگی مهارت د‌‌ارد‌‌.

 

مد‌‌یر موفق از قوانین و مقررات آموزشی و اد‌‌اری، آگاهی کافی د‌‌ارد‌‌ و سعی می‌کند‌‌ کارکنان مد‌‌رسه را همواره د‌‌ر جریان آیین‌نامه‌ها و د‌‌ستورالعمل‌های ارسال شد‌‌ه قرار د‌‌هد‌‌.

 

مد‌‌یر خوب از تحقیر کارکنان، به‌ویژه د‌‌ر حضور جمع خود‌‌د‌‌اری می‌کند‌‌ و برای کلیه کارکنان مد‌‌رسه احترام قائل است و از تذکرو راهنمایی کارکنان و توجه د‌‌اد‌‌ن آنان به معایب و اشکالاتی که د‌‌ارند‌‌ به نحو مقتضی کوتاهی نمی‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق به نقش پد‌‌ران، ماد‌‌ران و مسوولان آموزشی اهمیت می‌د‌‌هد‌‌ و از کلیه نیروهای خارج از مد‌‌رسه برای بهبود‌‌ وپیشرفت امور پرورشی و آموزشی، ساختمانی و تجهیزاتی استفاد‌‌ه می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر خوب اوقات کار خود‌‌ را برای انجام یا نظارت بر امورآموزشی، پرورشی، اد‌‌اری و اجتماعی مد‌‌رسه تقسیم و تنظیم می‌کند‌‌ و می‌تواند‌‌ به همه کارهای مد‌‌رسه د‌‌ر حد‌‌ وظایف خود‌‌ برسد‌‌.

 

مد‌‌یر موفق د‌‌ر کارهای مد‌‌رسه با سایر کارکنان مشورت می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق، جلسه شورای معلمان را تحت نظارت و کنترل خود‌‌ د‌‌اشته و ضمن فرصت د‌‌اد‌‌ن به معلمان برای اظهارنظر خود‌،‌ ازهر جلسه نتیجه‌گیری لازم را انجام می‌د‌‌هد‌‌.

 

مد‌‌یر موفق، کارکنان تازه‌وارد‌‌ را با اوضاع مد‌‌رسه و مقررات آن کاملا آشنا می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر خوب، د‌‌انش‌آموزان را د‌‌وست د‌‌ارد‌‌ و به علت برخورد‌‌مناسب و حسن اخلاق، د‌‌رایت و تد‌‌بیر، صفا و صمیمیت، مورد‌‌قبول و احترام د‌‌انش‌آموزان و کارکنان مد‌‌رسه است.

 

مد‌‌یر موفق مشکلات مد‌‌رسه را به خوبی می‌شناسد‌‌ و د‌‌ر حل آنها از همه کارکنان به تناسب وقت و شرایط کمک می‌گیرد‌‌.

 

مد‌‌یر موفق سعی د‌‌ارد‌‌ نیازهای آموزشی کارکنان را تشخیص د‌‌اد‌‌ه و از طرق ممکن زمینه را برای د‌‌انش‌افزایی و شرکت د‌‌رد‌‌وره‌های بازآموزی فراهم نماید‌‌.

 

مد‌‌یر موفق به استفاد‌‌ه از وسایل کمک‌آموزشی د‌‌ر تد‌‌ریس اهمیت می‌د‌‌هد‌‌ و د‌‌ر حد‌‌امکان این وسایل را فراهم

می‌نماید‌‌.

 

مد‌‌یر موفق، کارکنان لایق و خد‌‌متگزار و بی‌اد‌‌عا را به خوبی تشخیص د‌‌اد‌‌ه و به کارشان اهمیت می‌د‌‌هد‌‌.

 

مد‌‌یر خوب به رعایت اصل تقسیم کار پای‌بند‌‌ است و وظیفه هرفرد‌‌ را مشخص می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق از خود‌‌ستایی پرهیز می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق، انتقاد‌‌پذیر است و همواره می‌کوشد‌‌ خود‌‌ رااصلاح کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق حاصل تجربیات خود‌‌ را د‌‌ر اختیار افراد‌‌ تازه‌کارمی‌گذارد‌‌.

 

مد‌‌یر موفق از سیاست‌های تشویقی برای افزایش کارکرد‌‌ اعضااستفاد‌‌ه می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق با تد‌‌ابیر و برنامه‌های خود‌‌ زمینه رشد‌‌ و پرورش استعد‌‌اد‌‌های ما را فراهم می‌نماید‌‌.

 

مد‌‌یر موفق از روش‌های مختلف‌ برای نظارت استفاد‌‌ه می‌کند‌‌.

 

مد‌‌یر موفق تنگ‌نظر نیست و مشکلات همکاران را مشکل خود‌‌می‌د‌‌اند‌‌ و د‌‌ر صورت لزوم به جای آنها انجام وظیفه می‌نماید‌‌ د‌‌ر نتیجه احساس مسوولیت را د‌‌ر همکاران د‌‌وچند‌‌ان می‌نماید‌‌ و برعکس اگر آشنا به اصول مد‌‌یریت نباشد‌‌ باعث د‌‌لسرد‌‌ی همکاران می‌گرد‌‌د‌‌ به‌طور مثال به شگرد‌‌ کاری د‌‌و نفر از مد‌‌یران ‌‌ اشاره می شود

 

د‌‌ر یکی از مد‌‌ارس مد‌‌یر د‌‌ر آغاز شروع کلاس د‌‌ر ورود‌‌ی مد‌‌رسه می‌ایستد‌‌ و هر همکاری که وارد‌‌ می‌شود‌‌ مد‌‌یر به جای سلام و احوالپرسی به ساعتش نگاه می‌کند‌‌ و گاهی اوقات با الفاظی چون «فکر کرد‌‌م که شما امروز نمی‌آیید‌‌ و..» از همان لحظه ورود‌‌ باعث د‌‌لسرد‌‌ی معلمین می‌شود‌‌ به‌طوری که معلم بد‌‌ون علاقه به تد‌‌ریس وارد‌‌ کلاس شد‌‌ه و کارش بازد‌‌هی خوبی ند‌‌ارد و از طرف د‌‌یگر د‌‌ر مد‌‌رسه‌ای د‌‌یگر مد‌‌یر که آگاه به کار خود‌‌ بود‌‌ د‌‌ر صورتی که معلمی چند‌‌ د‌‌قیقه‌ای د‌‌یرتر وارد‌‌ مد‌‌رسه می‌شد‌‌ خود‌‌ش به جای معلم به کلاس

می‌رود و با بیان مسائل آموزشی و... باعث سرگرمی د‌‌انش‌آموزان وجلوگیری از حواد‌‌ث اتفاقی می‌شود‌‌ به‌طوری که معلم هنگامی بااین صحنه روبه‌رو می‌شد‌‌ بسیار خوشحال بود‌‌ه و با روحیه‌ای عالی وارد‌‌ کلاس می‌شود‌‌ و احساس مسوولیت را د‌‌ر خود‌‌ د‌‌وچند‌‌ان احساس می‌کند‌‌ و طوری برنامه‌ریزی می‌نماید‌‌ که بارد‌‌یگر به‌موقع د‌‌ر کلاس حاضر شود‌‌.

 

خلاصه اینکه مد‌‌یر باید‌‌ مجرب، ورزید‌‌ه و د‌‌ارای شخصیتی گرم و د‌‌وست‌د‌‌اشتنی باشد‌‌.

 

منبع:مد‌‌یریت و نوآوری د‌‌ر مد‌‌ارس، تالیف احمد‌‌ صافی



پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:, :: 1:43 ::  نويسنده : هوشیار

روسا اغلب از جمله عوامل اصلي مي باشند كه باعث شده كاركنان شغل خود را دوست داشته باشند و يا آن را ترك كنند. همانگونه كه ژوان لويد(Joan Lloyd) مي نويسد يك رئيس مثل بند نافي مي باشد كه كاركنان را به سازمان پيوند مي دهد. اگر اين بند صدمه ديده باشد فرد نهايتا سازمان را تر ك خواهد كرد اگر شما از جمله كاركنان خوش شانسي هستيد كه رئيس خوبي داريد اين موضوع را كم اهميت قلمداد نكنيد. در ادامه ويژگيهاي يك رئيس خوب را ملاحظه مي كنيد.

1-بيان انتظارات به صورت شفاف

يك رئيس خوب از همان ابتدا با يك كارمند جديد درخصوص اولويتها و انتظارات خود صحبت مي كند. او درباره بازنگري عملكرد بحث نموده و بيان مي كندكه از نظر او يك عملكرد عالي چگونه عملكردي مي باشد.او از ابتدا جلسات و مباحثات منظمي را در خصوص تببين  انتظارات برگزار مي كند. يك رئيس موثر به كاركنان خود نمي گويد كه كارها را چگونه بايد انجام دهند. او بيشتر درخصوص نتايج و دستاوردها صحبت مي كند و كاركنان را در خصوص جزئيات كار و انجام آن به روش مناسب، آزاد مي گذارد. انتظارات مي تواند به روشهاي مختلفي از قبيل طرح در جلسات رسمي بازنگري (مرور عملكرد) و يا درخلال يك گفتگوي غير رسمي (گپ دوستانه) درخصوص يك موضوع خاص مطرح شود.

2-مربيگري

يك رئيس خوب به پست خود از دو ديدگاه مربي و رهبر مي نگرد. وي همانند فردي است كه علاوه بر آموزش بازيكنان، تيم را از طريق يك الگو  هدايت و رهبري مي نمايد. يك رئيس موثر فرض نمي كند كه كاركنان مي دانند كه چه كاري و چگونه بايد آن را انجام دهند. وي مثل يك مربي خوب بازيكنان خود را از كنار زمين صدا مي زند و گاهي اوقات كه بازيكنان تكنيكي را به خوبي فرا نمي گيرند وسوسه مي شود كه خود وارد زمين شده و بازي كند. يك رئيس عالي درمي يابد كه موفقيت در مربيگري در توانايي ايجاد يك تعادل مطلوب بين كنترل بيش از اندازه يا كمتر از اندازه نهفته است. حضور وي يك منبع كمك مي باشد اما نه تا اندازه اي كه عملكرد بازيكنان را تحت الشعاع قرار دهد.

3-ارائه بازخورد

بسياري از روسا تا زمان جلسه رسمي بازنگري عملكرد منتظر مي مانند تا پس از آن بازخوردهاي منفي به كاركنان خود بدهند. هنگامي كه اين موضوع اتفاق مي افتد كاركنان مدام از خود مي پرسند كه چرا رئيس اين موضوع را زودتر به من نگفت؟ من تلاش مي كردم كه تغيير كنم و يا كار را به روش متفاوتي انجام دهم. ارايه بازخورد در طي انجام كار رابطه اي مانند رابطه مربي - بازيكن را در كاركنان  ايجاد مي كند. در اين حالت يك احساس گفتگو، رهبري و همكاري وجود دارد. درحالي كه انتظار تا جلسه بازنگري عملكرد حس محاكمه كننده- محاكمه شونده  يا  دادگاه-حكم  را داشته و بازخورد منفي مانند تنبيه عمل مي كند.

4-قدرداني از تلاشها

كاركنان نياز دارند كه مورد تقدير واقع شوند. تحقيقات نشان مي دهد كه انسانها تلاش مي كنند كه مورد قدرداني واقع شوند و هرگز از آن دلزده نمي شوند. هيج چيز موثرتر از تقويت (بازخورد) مثبت نيست. يك رئيس موثر از اين موضوع آگاه است  و كارهايي كه دوست دارد كاركنان انجام دهند را به ايشان يادآوري مي كند و اين جاي تعجب ندارد كه متعاقبا آن رفتارها را در كاركنان خود بيشتر مشاهده نمايد. اگر فردي يك روز شلوار آبي مي پوشد و كلي تعريف و تمجيد درباره آن مي شنود آن فرد آن شلوار را دوباره خواهد پوشيد. بدين ترتيب مشاهده مي شود كه رفتار انساني يقينا پيچيده نيست.

5-استثنا قائل نشدن

براي كاركنان مهم است كه احساس برابري كرده و مشاركت يكساني را به عنوان عضو تيم داشته باشند .يك رئيس موثر محيطي مملو از انسجام، اعتماد و احترام ايجاد نموده كه مشوق بازخورد، نوآوري و خلاقيت است. در چنين محيطي استعدادهاي كاركنان شكوفا مي شود.

6-شناخت كاركنان

يك رئيس خوب در سلام كردن پيشقدم است. او براي كاركنان خود وقت كافي مي گذارد. مهم نيست كه او در حال انجام چه كاري است. وقتي كاركنان با او صحبت مي كنند او با تمام وجود به كاركنان توجه مي كند. يك رئيس موثر علاقه فردي ويژه اي به زندگي كاركنان خود دارد. او كنجكاوي نمي كند. وي سعي مي كند بيشتر ضمير درون كاركنان را بشناسد. رئيسي كه زندگي كاركنانش را درك مي كند به احتمال زياد با آنها همدلي نيز مي كند. براي مثال در موقع نياز با ساعت كاري منعطف موافقت مي كند. كاركناني كه احساس مي كنندكه رئيس آنها علاقمند است بداند كه آنها چه كساني هستند به كارشان بيشتر متعهد خواهند شد.

7-هر فرد را به عنوان يك استعداد منحصر بفرد ديدن

يك رئيس عالي كاركنان را زير نظر مي گيرد تا بداند آنها چه كاري را به بهترين نحو انجام مي دهند. او درباره اين امر كه آنها  از انجام دادن چه بخشي از  شغل خود بيشتر لذت مي برند با آنها صحبت مي كند. يك رئيس موثر براي ارتقا مهارتها و توانايي هاي كاركنان تلاش مي كند. يك رئيس موثر در موفقيت كاركنان خود سرمايه گذاري مي كند. او با آنها در خصوص اهدافشان صحبت مي كند و هر آنچه كه در توان دارد جهت كمك به كاركنان به منظور دستيابي به اهداف انجام مي دهد.

8-بي محابا كار كردن

يك رئيس موثر كاركنان خود را تشويق مي كند تا نگران اشتباهاتي كه در حين كار ممكن است رخ دهد، نباشند. ذهنيت يك رئيس موثر مشوق يادگيري است نه انتقال دادن ترس ناشي از ارتكاب اشتباه. امتحان كردن كارها و فعاليتهاي جديد و كنار گذاشتن محدوديتهاي فردي يك فرصت است. ترس مانع رشد مي شود. يك رئيس موثر از اشتباهات به عنوان ابزار يادگيري استفاده مي كند.

9-صادق و قابل اعتماد بودن

يك رئيس موثر، رك و رو راست ولي دقيق است. او  ضرورت ارتباطات را درك مي كند و اگر مي بيند كه عملكرد رو به بدتر شدن است زياد منتظر نمي ماند تا درباره آن صحبت كند. دانش كاركنان تهديدي براي او به شمار نمي رود بلكه او آن را بيشتر تشويق مي كند.

10-رئيس خوب بودن امري اكتسابي است نه ذاتي

اين يك حقيقت است كه بعضي از روسا داراي استعداد طبيعي براي رهبري، ايجاد انگيزه و تحت تاثير قراردادن ديگران هستند. گفته مي شود بيشتر آنچه كه باعث مي شود يك فرد رهبر موثري باشد رفتارهاي آموخته شده هستند. بسياري از افراد داراي قابليتهاي ذاتي هستند كه مي تواند آنها را به يك رهبر عالي تبديل كند و مهم توسعه آن دسته از از قابليت هاست. يك رئيس خوب بندرت بدون بهبود مهارتهايش مي تواند خوب باقي بماند. خوب بودن مي تواند از طريق حضور در سمينارها و دوره هاي مديريتي، خواندن كتابها و انجام بسياري از خود ارزيابي ها حفظ شود


پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:, :: 1:40 ::  نويسنده : هوشیار

در نظام مدیریتی نوین فاکتورهای مهمی در موفقیت یک مجموعه دخیل است که از جمله این فاکتورها وجود شخصی مدیر و مدبر در راس مجموعه به عنوان گرداننده و هماهنگ کننده امور می باشد. تعیین سیاستهای کلی شرکت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و راهبری و هدایت افراد تحت امر از وظایف اصلی رئیس می باشد. هرچقدر یک سیستم وسیع تر باشد به همان نسبت مسئولیتهای مدیران افزایش می یابد.


یک مدیر با صلاحیت صرفه نظر از حجم مسئولیت و نوع مجموعه ای که بر آن ریاست میکند باید دارای ویژگیها و خصوصیات زیر باشد:

1-داشتن تخصص

فردی که بر مجموعه ای مدیریت میکند باید دارای دو ویژگی باشد. اول اینکه باید با علوم نوین مدیریت آشنایی کافی داشته باشد و بطور مستمر خود را با جدید ترین روشهای راهبردی و استراتژیک مدیریت بروز کند. دوم باید در زمینه فعالیت مجموعه تحت امرش تخصص داشته باشد و رشته تحصیلیش مرتبط با آن باشد. مثلاً فردی که در زمینه شیمی تحصیل نموده نمی تواند مدیر خوبی در یک شرکت تولید قطعات اتومبیل باشد. داشتن تجربه و سابقه کاری در زمینه مدیریت و رشته تخصصی نیز بسیار حائز اهمیت است.

2-استفاده از نیروی انسانی حرفه ای و متعهد

وجود کارمندانی متخصص، با صلاحیت و شایسته که وجدان کاری داشته باشند و مسئولیتی که به آنها واگذار شده است را با جدیت انجام دهند، میتواند در موفقیت و پیشرفت یک مجموعه نقش بسزایی ایفا نماید. یک مدیر واقعی همیشه سعی می کند افرادی را به خدمت بگیرد که در زمینه تخصصی خود از بهترینها باشند و دو فاکتور سخت کوشی و مسئولیت پذیری از ویژگیهای آنها محسوب گردد. صرف اینکه کسی معتمد، دوست، آشنا یا فامیل است نباید او را به سمتی حساس منصوب کرد. میدان دادن به افراد جدید و کشف استعدادها و منحصر نکردن فرصتها و پستهای شغلی برای برخی افراد خاص نیز از وظایف مهم مدیران فهیم است.

3-گریز از خودکامگی و روی آوردن به مشورت گرایی


عدم استقبال از نظرات کارمندان دیگر، بی توجهی به پیشنهادات، دیکته کردن مطلق دستورات، اصرار بر اجرای بی چون و چرای قوانینی که صحیح به نظر نمی رسند و مورد انتقاد اکثریت است، باعث عدم اعتماد کارمندان و سستی در انجام امور شده و اعتبار یک مدیر را پایین خواهد آورد. در علوم مدرن مدیریتی اصل مشورت و بهره گیری از نظرات دیگران به عنوان مهمترین فاکتور موفقیت بشمار می رود. برخی مدیران تصور میکنند "عقل کل" هستند و این باعث نارضایتی های گسترده در بین کارمندان میگردد.

4-حذف فرهنگ تملق و چاپلوسی

یک مدیر واقعی هیچ گاه به کارمندان اجازه ایجاد و گسترش فرهنگ چاپلوسی، تملق و "بله قربان گویی" در مورد خود را نمی دهد چون می داند این کار فقط به منظور حفظ و یا ارتقای سمت و مسائل مادی است، نه احترام واقعی، و بیشتر به "تظاهر مصلحتی" شباهت دارد. تفهیم اینکه ارتقای شغلی و مالی تنها در صورت انجام صحیح مسئولیتها و تلاش و کوشش بیشتر تحقق خواهد یافت و نه چاپلوسی، وظیفه مدیر میباشد. مدیران قوی اصولاً نیازی به شنیدن چاپلوسی کارمندان خود ندارند مگر اینکه از برخی اختلالات روان پریشی مانند خود بزرگ بینی رنج ببرند.
5-رعایت مساوات، عدالت و تکریم کارمندان

عدم تبعیض اخلاقی بین کارمندان، احترام گذاردن به آنها، تشویق، خودداری از هر نوع توهین و تحقیر، از جمله مشخصات مدیران موفق است. هیچ گاه نباید در ملاء عام فردی را مورد توبیخ قرار داد و به سرعت و بدون در نظر گرفتن واقعیات و تحقیقات کافی حکمی برایش صادر کرد. مسئولیت خواهی باید بطور عمومی باشد و چشم پوشی تبعیض آمیز از کوتاهی برخی کارمندان و نادیده گرفتن قصور آنها، دادن امتیازات بی دلیل و سخت گیری بیش از حد در مورد برخی دیگر انگیزه کار را در اشخاص کاهش خواهد داد. از توهین به عقل و شعور کارمندان و اینکه آنها به دید افرادی بدون درایت و درک درنظر گرفته شوند باید جداً خوددرای شود.

6-پذیرفتن مسئولیت اشتباهات


کسی که هیچ گاه قبول نمیکند که اشتباه کرده است و همیشه سعی دارد اشتباهات و پی آمدهای این اشتباهات را بر گردن دیگران بیندازد هرگز نمی تواند در عرصه مدیریت به کامیابی دست یابد. مهترین وظیفه یک مدیر پذیرفتن خطاهایی است که یا مستقیماً توسط او انجام شده و یا توسط مجموعه تحت امرش. مدیران با صلاحیت بجای طفره رفتن و بهانه آوردن و توجیه کردنهای بی ارزش همیشه از اشتباهاتشان درس میگیردند و از آنها به عنوان "تجربیات ارزشمند" یاد می کنند. اعتراف به اشتباه و عذر خواهی در ملاء عام از خصوصیات مدیران باشهامت می باشد.

7-صداقت در گفتار، تحقق وعده ها

"هدف هیچ گاه وسیله را توجیه نمی کند؛" جمله ای ساده اما بسیار پر اهمیت در علم مدیریت. فردی که صرفاً برای رسیدن به اهداف خود اقدام به دادن وعده های غیر قابل تحقق نموده ( افزایش حقوق، ارتقای شغلی، بیمه نمودن کارمندان ... ) و از دروغ گفتن هیچ ابایی ندارد ممکن است در کوتاه مدت به موفقیتهایی برسد ولی قطعاً در دراز مدت پس از مشخص شدن پوشالی بودن وعده ها، کارمندان اعتماد خود را به کلی از دست داده و دیگر ارزشی برای صحبتهایش قائل نخواهند بود. دادن وعده های منطقی ولو اندک و قابل انجام، بسیار موثرتر است از وعده های پر آب و رنگ اما فریبکارانه. شفاف سازی نیز یکی از عوامل مهم در ایجاد اعتماد است بدین معنی که مدیر نه مشکلات را کوچک نمایی کند و نه دستاوردها را بزرگ نمایی. بهترین سیاست همواره صداقت است.

8-انتقاد پذیری

وقتی کارمندان یک اداره آنقدر با مدیر خود احساس راحتی کنند که بتوانند براحتی و بدون ترس، هرگونه انتقاد منطقی از نحوه عملکرد وی را ابراز نمایند، رابطه ای بسیار محکم و ارزنده بین آنها بوجود خواهد آمد چرا که کارمندان احساس میکنند که انتقاداتشان "شنیده" میشود و دارای اهمیت است و مدیرشان از این انتقادات در جهت رفع نواقص و کاستی ها استقبال میکند. در بحث مدیریت نوین شنیدن انتقادات و نظرات کارمندان و افراد مرتبط با مجموعه به عنوان یک اصل استراتژیک برای پیشرفت مطرح است. محفوظ دانستن حق اعتراض قانونمند و منطقی کارمندان نیز از ویژگیهای یک مدیر با تدبیر است.

9-ارتباط با دنیای خارج

مدیران موفق معمولاً دارای روابط عمومی قوی و قدرت برقراری ارتباط با شرکتهای دیگر و مشتریان و افراد خارج از مجموعه هستند. شاید بارها شنیده باشید که عصر امروز، عصر ارتباطات و انتقال اطلاعات است. یک نظام مدیریت هرچقدر توانایی بالاتری در برقراری ارتباط با دنیای خارج از مجموعه خود داشته باشد، از اعتبار و رتبه بالاتری برخوردار خواهد بود. به هرحال ممکن است برخی از شرکتها و افراد در خلاف سیاست ها و رویکردها باشند و یا حتی به عنوان شرکت رقیب بشمار آیند اما این دلیل بر نداشتن ارتباط و تعامل نمی تواند باشد. یک مدیر متبحر باید به خاطر داشته باشد که "داشتن ارتباط با فردی حقیقی یا حقوقی لزوماً به معنای پذیرفتن دیدگاه های او نیست."

10-مدیریت اصولی تنش و بحران

اختلاف، تنش، درگیری بین کارمندان، وضعیت های اضطراری، شرایط مالی ناپایدار و بحران ممکن است در هر اداره و شرکتی بوجود آید. این وظیفه مدیر است که با درایت، عدالت و میانجی گری بدور از هرگونه برخورد غیر منطقی و اجحاف در حق کارمندان مسئله را حل و فصل کند و آرامش را به فضای شرکت برگرداند.

11-عدم اصرار به حفظ پست و مقام

مدیرانی که هدف آنها فقط پیشرفت همه جانبه شرکت است و به چیزی جز موفقیت مجموعه تحت امرشان نمی اندیشند و نسبت به رفع مشکلات تعصب دارند و مشکلات پیش آمده برای کارمندان و مشتریان را مشکلات خود می بینند، زمانی که احساس کنند ناکامی های بسیاری بوجود آمده و دیگر توانایی اداره و گرداندن شرکت را ندارند، هرگز به حفظ سمت خود اصرار نمی ورزند بلکه براحتی و بدون تنش و بصورت داوطلبانه استعفاء داده و مسئولیت را به نفری می سپارند که صلاحیت بیشتری داشته باشد. این موضوع بخصوص در سطوح مدیریتی شرکتهای کلان نمود واضح تری پیدا میکند. مدیرانی که از روی دلسوزی و معیارهای اخلاقی مقام خود را واگذار میکنند ارزش بسیار والایی نزد دیگران پیدا خواهند کرد.

12-برنامه ریزی منطقی برای تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت


طبیعی است که هر شرکتی باید دارای برنامه و اهداف باشد. اولاً این اهداف باید در سمت و سوی پیشرفت کلی شرکت باشند و تا حد امکان منافع کارمندان و مشتریان را تامین کنند، ثانیاً لازم است برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف واقع گرایانه و منطقی باشد. مدیران با تجربه، هم در زمینه هدف گذاری و هم در زمینه برنامه ریزی برای محقق کردن آن اهداف بسیار حرفه ای عمل میکنند. آنها میدانند که رسیدن به هر هدفی ساز و کار خاص خودش را می طلبد و نمی توان بدون در نظر گرفتن زمان و با راه حل های بی پایه و اساس و عجولانه و گاه با پاک کردن صورت مسئله به اهداف والا دست پیدا کرد. برنامه ریزی ها و روشهای اجرایی نادرست معمولا نتایج معکوس به دنبال خواهند داشت.

13-پرهیز از حاشیه سازی

برخی مدیران برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و منحرف کردن اذهان کارمندان و مشتریان از آنچه که واقعاً در حال اتفاق افتادن است، اقدام به ایجاد برخی حاشیه سازی ها میکنند تا به این صورت میزان افت و ضرر مالی شرکت را پنهان نگاه دارند. داشتن صداقت و بیان شجاعانه شکست ها و عزم راسخ برای حل مشکلات و جبران ضرر بدون ایجاد حاشیه و طرح نکردن مسائلی که هیچ ربطی به شرکت ندارد، از خصوصیات یک مدیر حرفه ای است.

14-ظاهر، اخلاق و رفتار مناسب

از آنجایی که نقش یک مدیر در الگو پذیری کارمندان بسیار حائز اهمیت می باشد، داشتن ظاهری آراسته و مرتب، لباسی در شان مدیریت، دقت در گفتار، رعایت اصول اخلاقی و ادب و رفتار پسندیده، اجتناب ناپذیر است. یک مدیر واقعی همیشه با رفتار خوب خود به کارمندان می آموزد که چگونه با همدیگر و با مشتریان برخورد کنند.

                                                                 سایت برترینها



پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:ویژگی,خصوصیت مدیر,برترینها, :: 1:34 ::  نويسنده : هوشیار

 

اخیرا مقاله ای به چاپ رساندم با عنوان ۱۰ ویژگی یک کارمند خوب که بسیاری را ترغیب کرد درباره مشخصات یک مدیر خوب کنجکاو شوند. هرچند یک فرمول جادویی برای مدیریت مناسب و کارآمد وجود ندارد؛ ولی چنانچه شما در موقعیت یک مدیر هستید ممکن است با دانستن این چند نکته موثرتر عمل کنید.

 
1-زمینه کاری خود را از روی قکر و دقیق انتخاب کنید: کاری را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید. وقتی به کارتان علاقه ندارید بعید است بتوانید برای سازمان خود سودآور باشید. این موضوع درباره کارمندان نیز صدق می کند.

2-با دقت استخدام کنید و از اخراج کردن نهراسید: شما نیاز به یک گروه قوی دارید؛ چرا که یک گروه کاری متوسط هر قدر هم که خوب مدیریت شود، نتیجه عملش قطعا متوسط خواهد بود. یک خطا ممکن است برای یک فرد شکست بزرگی به حساب نیاید و مدیر نیز بتواند وی را در سمتی که دارد ابقا کند؛ چرا که عملکرد وی آنقدرها هم ناگوار نبوده است؛ ولی یک مدیر خوب جایگزینی برای این فرد انتخاب می کند یا او را به جایی منتقل می کند که عملکرد شخص در آن بدون عیب و نقص باشد.

3-محیط کار را مولد و سودآور کنید: این موضوع کمی چالش انگیز است؛ چرا که نیازمند رویکردهای متفاوتی بسته به زمینه فعالیت است. برخی اوقات اختصاص دادن یک دفتر کار مجزا به کارمندان، موجب افزایش سود بنگاه می شود. برخی اوقات با انتقال کارمندان به یک محیط باز می شود سود را افزایش داد. بعضی مواقع باید از محرک های مالی برای سودآور کردن بنگاه استفاده کرد. در یک دیدگاه کلی استفاده از ترکیبی از این رویکردها می تواند اثربخش باشد. عاملی که تقریبا همیشه سودآوری را افزایش می دهد ارائه یک سیستم اطلاعاتی است که به کارمندان کمک کند تا در جریان امور قرار گیرند. زمانی که من در حال پایه ریزی مایکروسافت بودم، تصمیم گرفتم محیطی ایجاد کنم که درآن برنامه نویسان پیشرفت داشته باشند. من شرکتی می خواستم که در آن مهندسان علاقمند به کار باشند. می خواستم فرهنگ سازمانی ایجاد کنم که آنها را تشویق کند با هم کار کنند، ایده های خود را درمیان بگذارند و انگیزه خود را در آن حفظ کنند. چنانچه خودم مهندس نرم افزار نبودم هرگز نمی توانستم به چنین هدفی دست پیدا کنم.

4-تعریف مشخصی از موفقیت داشته باشید: برای کارمندان خود به طور شفاف توضیح دهید موفقیت از نظر سازمان چیست و آنها چگونه می توانند دستاوردهای خود را ارزیابی کنند. اهداف باید واقع گرایانه انتخاب شوند. زمان بندی پروژه ها باید توسط افرادی تنظیم شود که خود درانجام آن دخیل هستند. کارمندن ممکن است موعدهای کاری و برنامه زمان بندی که دوستانه در بین خودشان تعیین شده باشد را بپذیرند؛ ولی نسبت به زمان بندی تحمیل شده از مدیریت که با واقعیت کاری آنها هماهنگی ندارند واکنش نشان دهند. تعریف اهدافی که برای سازمان قابل دسترسی نباشند باعث از بین رفتن شالوده سازمان می شوند. در شرکت من، علاوه بر جلسات منظم گروه های کاری و جلسات یک نفره بین مدیران و کارمندان، ما به طور منظم گردهمایی هایی داریم و توسط ایمیل مرتبا با کارمندان در ارتباط هستیم و آنچه توقع داریم به آنها اطلاع می دهیم. چنانچه یک مشتری محصولات یک شرکت دیگر را انتخاب کند ما موضوع را بررسی می کنیم. به کارمندان می گوییم که «دفعه بعد این ما هستیم که باید برنده باشیم. برای این کار چه چیزهایی نیاز داریم؟» پاسخ به این سوالات به ما کمک می کند تا تعریف مشخصی از موفقیت داشته باشیم.

 5-برای اینکه یک مدیر خوب باشید باید کارمندان خود را دوست داشته باشید و بتوانید ارتباط مناسبی با آنها برقرار کنید. این موضوعی نیست که بتوانید درباره آن به دیگران دروغ بگویید و نقش بازی کنید. چنانچه از ارتباط با کارمندان خود لذت نمی برید، مدیریت آنها بسیار دشوار خواهد بود. باید بتوانید در سازمان خود زمینه گسترده ای از ارتباطات را فراهم آورید. شما به ارتباطات نیاز دارید نه لزوما ارتباط دوستانه شخصی. شما باید بتوانید افراد را ترغیب کنید تا به شما اطلاع دهند در سازمانتان چه می گذرد و بازخورد تصورات افراد درباره سازمان و نقش شما در آن را به اطلاعتان برسانند.

 6-توانایی های کارمندان خود را به گونه ای توسعه دهید که وظایف خود را بهتر از آنچه شما می توانید انجام دهند. مهارت های خود را به آنها منتقل کنید. این موضوع هدفی مهیج خواهد بود ولی همزمان ممکن است برای مدیران نگران کننده باشد که موقعیت خود را به واسطه این امر در خطر ببینند. چنانچه این موضوع شما را نگران می کند از مدیر مافوق خود سوال کنید «چنانچه من فردی را آموزش دهم که بتواند کارهای مرا به خوبی انجام دهد آیا شرکت جایگاه برتری برای من خواهد داشت؟» بسیاری از مدیران با ذکاوت دوست دارند ببینند که کارمندانشان مسوولیت های خود را توسعه دهند چرا که این امر باعث می شود مدیران از به عهده گرفتن و درگیرشدن در بعضی مسائل محفوظ بمانند. کمبود فرصت شغلی هیچ گاه برای یک مدیر خوب به وجود نمی آید. جهان تعداد نامحدودی کار دارد که باید به انجام برسد.
 7-دلگرمی ایجاد کنید. برای کارمندان خور به طور واضح مشخص کنید که در صورتی که امور به طور مناسب انجام شوند تنها مدیران نیستند که از نتیجه آن بهره مند می شوند. به کارمندان خود حس اهمیت در مورد کاری که بر عهده دارند را انتقال دهید. به آنها نشان دهید که برای شرکت و مشتریان مهم هستند.

 8-مسوولیت پروژه ها را خود بر عهده بگیرید. شما باید مسوولیت های بیشتری علاوه بر ارتباط صرف داشته باشید. آخرین چیزی که کارمندان ممکن است به آن احتیاج داشته باشند مدیری است که به کارهای غیر مهم و فرعی می پردازد. در خلال زمان سعی کنید ثابت کنید که شما نیز دستی در کار دارید. یکی از وظایفی که برای کارمندان جالب نیست را به عهده بگیرید و از آن به عنوان نمونه ای برای کارمندان خود استفاده کنید تا دریابند چگونه می توان با چالش ها روبه رو شد.

 9-هیچ گاه در تصمیم خود تجدید نظر نکنید. از زمان و فکر خود به طور مناسب استفاده کنید تا تصمیم قطعی خودرا به طور مناسب در همان بار اول بگیرید و دیگر به آن برنگردید. چنانچه جزو افرادی باشید که یک مساله را مدت ها باز نگه می دارند این امر باعث می شود که نه تنها در کار مدبر اجرایی خود خلل وارد کنید بلکه خودتان نیز به مدیری تبدیل می شوید که نمی تواند در زمان مناسب و همان بار اول تصمیم گیری کند. کارمندان از رهبری که قاطعیت ندارد بیزارند. با وجود این، منظورم این نیست که باید درباره هرچیزی در لحظه تصمیم بگیرید یا اینکه اگر تصمیمی گرفتید هرگز در آن تجدید نظر نکنید.

 10-کارمندان خود را آگاه سازید که باید رضایت چه کسی را تامین کنند. شاید این فرد شما باشید، شاید مدیر فنی شما باشد یا ممکن است فرد دیگری باشد که برای شما کار می کند. اگر کارمندان شما با خود بگویند «آیا من باید رضایت این فرد را جلب کنم یا فرد دیگری را» شما در حال فلج کردن سازمان خود هستید. در این حالت به نظر می رسد که کارمندان نمی توانند اولویت ها را در شرکت مشخص کنند..

من هرگز ادعا نمی کنم که این
۱۰ رویکرد تنها روش هایی هستند که مدیران باید در مدنظر قرار دهند. ممکن است بسیاری راه های دیگر نیز وجود داشته باشد؛ ولی این ۱۰ ایده هم ممکن است به شما کمک کند که کارمندان خود را به خوبی مدیریت کنید.

منبع: جذاب



پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:بیل گیتس,خصوصیت مدیر, :: 1:27 ::  نويسنده : هوشیار

1-انتخاب راهنما: (ممتاز در رشته و برتری بر مزیت در آموزش، مدرک مرتبط ، در کلاس درس ار معیار و اصول سطح بالای آموزش استفاده کنند.)

2- حمایت و همکاری معلم تازه کار در تدریس گروهی معلم راهنما:                              (مشاهده تدریس معلم راهنما، مشاهده تدریس معلم تازه کار و بازخورد، برنامه ریزی مشترک برای فعالیت های کلاس، تبادل نظر و ایده و نظر متقابل)

Resource Book3- تهیه کتاب مرجع برای کمک      

(تهیه بسته آموزشی بقامدار(پویا)   )

4-برای معلم تازه کار یادداشت های کوتاه و تشویق آمیز بنویسید.(نامه با کارت با رایانه ، پرسیدن احساس آنها، پاسخ به پرسش های آنها)

5-در نظر گرفتن زمانی برای ملاقات حتی چند دقیقه.(ملاقات با گفتن نکات مثبت آغاز می شود و مطمئن شوید منظور شما را گرفته اند و تلاش می کنند.)

6-نشست و جلسات غیر رسمی با حضور همه معلمان تازه کار.(زمان صبحانه –نظر آنها در مورد شورای معلمان – بیان صریح و صادقانه هدف ها برای آنها- به سوالات آنها کامل ودقیق گوئید.)

7- برقراری جلساتی پس از شورای دبیران بطور خصوصی برای رشته آنها با معلم راهنما.

8- در آغاز سال، تعیین انتظارها و معیار ها برای آنها.(در جلسات چه بگویند- استفاده از معلم راهنما در بهبود کیفی راهبردهای تدریس و راهنمایی و آموزش معلمان تازه کار)

9- معلمان تازه کار را در موقعیت بلاتکلیفی قرار ندهید و ضعیف ترین گروه ها را به آنها ندهید.(تحت فشار نباشد برای  فعال کردن دانش آموز و برانگیختن کلاس --->ابتدا باید کیفیت آموزش را ارتقاء دهد.)

10- هرقدر بیشتر با معلمان تازه کار گفتگو  کنید.(دادن دلگرمی و اطمینان خاطر)


چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:معلم تازه کار,مدیر,, :: 9:30 ::  نويسنده : هوشیار

1-  رفتار مودبانه داشتن

2- قبل از شروع کلاس ، فعالیت برای ایجاد انرژی در بچه هاد (بازی یا 5 دقیقه حرف )

3- نصب چند جمله ی آموزنده در کلاس برای کنترل رفتار دانش آموزان

(وقت شناس باشید ، مودب باشید ، آماده باشید ، پرانرژی و پرکار باشید )

4- برخورد خوب داشته باشید.

5- اطمینان از آگاهی والدین از آثار قوانین بردانش آموزان

6- بچه های شرور و دردسرساز را جلوی بقیه تذکر ندهید.

7- آگاهی مسئولان از قوانین

8- ترتیب وسایل در کلاس طوری باشد که مشکل ایجاد نکند.

9- ابتدای سال اسامی را سریع یاد بگیرید .

10- برای امور عادی کلاس رویه ی یک نواختی داشته باشید.

11- قالب کلی از رفتارهای مورد نظر منظم و نامنظم را القا می کند.

12- در یرخورد با بی نظمی ها از قبل تدبیر اندیشیده باشید.



چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:نظم کلاس,مدیر,معلم,, :: 9:27 ::  نويسنده : هوشیار

@ بالاترین سطح یادگیری --------> حل مسئله

 

@ آفرینندگی نوع ویژه ای از حل مسئله

 

@ تفکر آفریننده : فرایند حس کردن مشکلات ،مسائل ، شکاف در اطلاعات ،عناصرگم شده ، چیزهای ناجور ، حدس زدن و فرضیه سازی ،درباره ی نواقص وارزیابی در آزمون این حدسها و فرضیه ها ،تجدید نظر کردن ودوباره آزمودن آنها و بالاخره انتقال نتایج

@ تعریف هنری : مانند خواستن ، دانستن ، عمیق تر حفر کردن ، دوباره نگاه کردن ، گوش دادن به بوها ، از میان برداشتن خطاها ، رفتن به درون آبهای عمیق ، داشتن یک توپ ، ایجاد سوراخ برای دیدن ، بریدن گوشه ها  ، اتصال به خورشید ، ساختن قصرهای شنی ، خواندن به سبک خود

@ ویژگیهای افراد آفریننده : انگیزه ی پیشرفت سطح بالا ، کنجکاوی فراوان ، علاقمندی زیاد به نظم و ترتیب در کارها ، قدرت ابراز وجود و خودکفایی ، شخصیت غیرمتعارف ، غیررسمی و کامروا ، پشتکار و انضباط در کارها ، استقلال ، طرز تفکر انتقادی ، انگیزه های بسیار و دانش وسیع ، اشتیاق فراوان و احساس قوی ، زیبا پسندی و علاقمندی به آثار هنری ، علاقمندی کم به روابط اجتماعی و حساسیت زیاد به مسائل اجتماعی ، تفکر شهودی ، قدرت تا ثیر گذاری بر دیگران

@ روش آموزش آفرینندگی :

1- تجارب دانش آموزان را به موقعیتهای خاص محدود نکنید.

2- برای طرح سوالها و اندیشه های غیرمعمول و بدیع ، ارزش قائل شوید.

3- فرصتهایی برای خودآموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.

4- نسبت به تفاوتهای فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.

 

5- رفتارهای آفریننده را برای کودکان سرمشق قرار دهید.

6- از روشو فنون ویژه ای برای بالا بردن سطجح آفرینندگی استفاده کنید.

 




چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:هوش,آموزش آفریننگی,خلاقیت,مدیر,معلم,افرادآفریننده, :: 9:18 ::  نويسنده : هوشیار

 

1- اعتمادبه نفس                              2- کنترل طرز برخورد     

 

 3- پافشاری                                    4- مداومت در بهبود وضعیت              

 

 5- صداقت و پایبندی به اصول اخلاقی   6- اول اندیشه ،بعدگفتار 

 7- خلاقیت                                      8- فروتنی در انتظار

 

9- سبک داشتن                              10- شهامت   

 

11- شوخ طبعی                              12- کمی نقش بازی کردن   

13- جزء نگری                                  14- خوب بودن در کار و نیل به رهبری

15- جنگیدن به خاطر کارکنان               16- پذیرش اشتباهات

17- صراحت لهجه                              18- مهربانی

19- کنجکاوی                                    20-رقابت




چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:مدیران,, :: 9:16 ::  نويسنده : هوشیار

1- توجه به رویکردهای جدید آموزش برای مقابله با مشکلات جهانی سازی

2- آموزش اصول زندگی باهم

3- تمرکززدایی به منظور تولید برنامه درسی در سطح محلی و مدرسه ای

4- اصلاح برنامه های درسی براساس رویکرد میان رشته ای

5- تطبیق دوره های آموزشی معلمان با تغییرات برنامه ی درسی

6-استفاده از ظرفیتهای فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه های درسی

7- به کارگیری منابع علمی غیرمدرسه ای وهمکاری میان موسسات آموزشی رسمی و غیررسمی

8- توجه به مهارتهای زندگی و نیازهای حرفه ای در تولید برنامه های درسی

جهانی شدن لازم است زیرا : تغییرات جغرافیای سیاسی ، رشد روز افزون آیین نامه های اقتصادی ،رشد سریع و چشمگیر فناوری ، تلاش برای افزایش سود سرمایه گذاری

دلالت جهانی شدن :

1- ظهور محیط های جدید یادگیری

2- تغییر ماهیت کارها (نیاز به انعطاف پذیری و پویایی و مهارت ارتباطی ونیاز به کارهای گروهی اهمیت پیدا می کند. )

3- افزایش محرومیتهای اجتماعی : بخش بزرگی از جهان نمی توانند نقش داشته باشند.



یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:جهانی شدن,برنامه درسی,مدیران, :: 19:21 ::  نويسنده : هوشیار

فعال : دانش آموز از نظر جسمی و روحی با موضوع درگیر باشدو محیط لذت بخش باشد.

غیرفعال : میزان درگیری کم و تحمل محیط کلاس دشوار

از غیرفعال ، فعال بسازیم :

1- حاضرشدن باآمادگی

2- از مثالهای نو و مرتبط با زندگی واقعی استفاده کنید.

3- ازبیان خود ،بجاومناسب استفاده کنید.هنگام ارائه ی یک نکته ی مهم ،ابتدا چندلحظه به دانش  آموزان نگاه کنید وسپس مطلب رابلندتر از حدمعمول ، بیان کنید.

4- ارائه ی سوال خوب در تدریس نه برای جوابگویی آنها بلکه برای تفکر آنها

5- تهییج ذهن آنها با بیان مطالب دست اول علمی و اجتماعی و اقتصادی

6- از نکات ادبی ريالشعر ومطالب ارزنده ی مرتبط برای جذابیت کلاس استفاده شود.

7- در یک جلسه ی تدریس از تلفیق روشهای تدریس بهره گیرید. توضیحی ،بارش مغزی ، نمایشی ، هم یاری و...

گروه بندی دانش آموزان

1- تعدادهرگروه : 3 تا 4 نفردر راهنمایی

2- ترکیب اعضای گروه : از هر سه طیف ضعیف ، متوسط و قوی

3- روابط درون گروهی (کارفردی----> ارائه به گروه --->ارائه به کلاس )و

 برون گروهی (ارائه توسط یک نفر برای کلاس و گروههای دیگر )

4- انتخاب سخنگو یا نماینده ی گروه (همه اعضای گروه به ترتیب )

5- تعیین نام گروه (اسمهایی برای هدایت گروه )

                               تکنولوژی – فروردین 85 (ادامه در اردیبهشت 85 )




یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:معلم,روش فعال,روش تدریس, :: 10:36 ::  نويسنده : هوشیار

مغز انسان و چگونگی انجام یادگیری استوار، 12 اصل دارد :

1- مغزهمزمان اطلاعات زیادی را پردازش می کند. (مغزیک پردازشگر

 موازی است.)

    @ تدریس اثربخش راهبردهای متنوعی از یادگیری را به خدمت

    می گیرد.   

2- یادگیری تمام فیزیولوژی رابه کار می گیرد.

    @ معلمان نمی توانند فقط هوش را درنظربگیرند.

3- جست و جوی معنا ذاتی است.

    @ مفاهیم دانش آموزان مبتنی بر تجربیات منحصربه فرد خودشان

   است.

4- جست وجوی معنا از طریق الگوپردازی رخ می دهد.

    @ تدریس اثربخش ایده ها واطلاعات مجزا را به مفاهیم و موضوعات کلی مرتبط می سازد

5- عواطف شاخص های الگوپردازی هستند.

    @ یادگیری از عواطف و احساسات و نگرشها تاثیر می پذیرد.

6- مغز جزءها و کل ها را همزمان پردازش می کند.

    @ جزءها نباید در یادگیری فراموش شود.

7- یادگیری مستلزم توجه تمرکزیافته وادرک جانبی است.

    @ یادگیری از محیط ، فرهنگ و جو تاثیر می پذیرد.

8- یادگیری همیشه مستلزم فرایندهای خودآگاه و ناخودآگاه استو

    @ دانش آموز نیاز به زمان دارد، برای آنچه یادگرفته و نحوه ی یادگیری

9- حداقل دو نوع حافظه داریم ،حافظه ی فضایی برای یادگیری طوطی وار

    @ مانع درک و فهم می شود.

10- وقتی حقایق ومممهارت در حافظه ی فضایی جای داده شود ، بهتر می فهمیم و به خاطر می آوریم

    @ موثرترین یادگیری ، یادگیری تجربه ای است.

11- یادگیری با چالش افزایش می یابد و با تهدید فرو می نشاند.

    @ جو کلاس باید چالش برانگیز باشد نه تهدید آمیز

12- هر مغزی منحصر به فرد است.

    @ باید تدریس چندروشی باشد تا همه استفاده کنند.




شنبه 9 شهريور 1392برچسب:معلم,مدیر,مغز, :: 21:25 ::  نويسنده : هوشیار

باور کنید نوجوانان را

باور کنید  : نوجوانی ، دوره زودرنجی و حساس بودن است.

                             دوره لجبازی و مخالفت است.

                             دوره سنت شکنی آداب و رسوم اجتماعی است.

                             دوره و سن دینی است.

                             دوره خیال پردازی و رویا سازی است.

                             دوره رهبران آینده ی جامعه است.

                             دوره ای است که براحتی در دل نوجوان نمی توان نفوذ کرد.

                             دوره ای است که به استقلال بسیار اهمیت می دهد و همه چیزرا (پدرومادرومعلم) فدای آن می کند.

                             دوره ای است که نیازمند حمایت خانوادگی است.

توجه مهم:   

@همدلی و مهربانی با نوجوان ، تشویش و اضطراب او را تقلیل می دهد.

@احساس می کند در رفع مشکلات می تواند به شما تکیه کند.

@رفتار درست و نادرست شما ، او را به شما نزدیک یا دور می کند.



پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:نوجوانی,والدین,مدیر,معلم, :: 8:42 ::  نويسنده : هوشیار

          "انسان بکوشد از دیروز بهتر باشد"

زیرا : 1- پیروی از ایده هر گام به سوی تعالی

          2- هم برای فرد و هم برای بقا وتعالی نسل بشرلازم است

          3- موانع و مشکلات برای رسیدن فراوان است .

          4- سرمنشا شادی و نشاط ، خودفرد است

          5- یادگیری لازمه ی زندگی و خوب زیستن است

          6- رضامندی و تحقق خود هیچ گاه به درجه ی اعلا نمی رسد

         7- نقطه ی تمرکز خود فرد است

ضرورت توجه در یادگیری به چند اصل :

1-     امری اجتماعی است (زندگی اجتماعی را بهتر می کند. )

2-     به محیط حمایتی نیاز دارد

3-     از سلسله مراتب معین تبعیت می کند

4-     خودفرمانی در یادگیری ، آتشدان یادگیری را شعله ور نگه می دارد . با شناخت کامل ویژگیهای فردی ، محیطی و موقعیتی و با توجه به الگویی خاص صورت می پذیرد.با زیاد شدن آگاهی ها فرد بر ضعفها چیره شده و عادات خوب جانشین عادات بد می شود.

                                                       رشد تکنولوژی – آذر 84



پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:خودبالندگی,یادگیری,ویژگی فردی, :: 8:24 ::  نويسنده : هوشیار

همسرم نوازبا صدای بلند گفت:تا کی می خوای سرتو توی اون روزنامه فرو کنی؟ می شه بیای و به دختر جونت بگی غذاشو بخوره؟

روزنامه را به کناری انداختم و به سوی آن ها رفتم.

تنها دخترم آوا به نظر وحشت زده می آمد.اشک در چشم هایش جمع شده بود.ظرفی پر از شیربرنج در مقابلش قرار داشت.

آوا دختری زیبا و برای سن خودش بسیار باهوش بود.

گلویم را صاف کردم و ظرف را برداشتم و گفتم:عزیزم،چرا چندتا قاشق گنده نمی خوری؟فقط به خاطر بابا عزیزم.آوا کمی نرمش نشان داد و با پشت دست اشک هایش را پاک کرد و گفت:باشه بابا می خورم اما نه چند تا قاشق همش رو می خورم ام اگه من تموم شیر برنج رو خوردم هرچی خواستم بهم میدی؟

دست کوچک دخترم که به طرف من دراز شده بود،گرفتم و گفتم:باشه قول میدم.

او با حالتی دردناک تمام شیربرنج رو خورد.در سکوت از دست مادرم و همسرم عصبانی بودم که بچه را وادار به خوردن چیزی که دوست نداشت،کرده بودند.

وقتی غذایش تمام شد آوا نزد من آمد.انتظار در چشمانش موج میزد.آوا گفت:من می خوام سرمو تیغ بندازم.همین یکشنبه!!تقاضای او همین بود.

همسرم جیغ بلندی زد و گفت:وحشتناکه!غیر ممکنه!نه،نه.

گفتم آوا عزیزم،چرا چیز دیگه نمی خوای؟ما از دیدن سر تیغ خورده ی تو غمگین میشیم.خواهش می کنم عزیزم.

آوا گفت:دیدی که چقدر خوردن اون شیر برنج برام سخت بود.آوا اشک می ریخت و دوباره ادامه داد:شما به من قول دادی.حالا می خوای بزنی زیر قولت.

حالا نوبت من بود تا خودم را نشان بدهم.گفتم:قبول.مرده و قولش.مادرم و همسرم داد کشیدند که مگر دیوانه شدی؟؟؟!!

گفتم:نه.اما اگر به قولی که میدیم اون هیچ وقت یاد نمی گیره که به حرفش عمل کنه.

...آوا با سر تراشیده،صورتی گرد و چشم های درشت زیبایی بیش تری پیدا کرده بود.صبح روز دوشنبه آوا را به مدرسه بردم. آوا با من خداحافظی کرد و داشت می رفت که ناگهان پسرس او را صدا کرد و گفت:آوا صبر کن تا منم بیام

در همین لحظه خانمی پیش من آمد و گفت:دختر شما آوا واقعا فوق العاده است.و در ادامه گفت:پسر که داره با دختر شما میره پسر منه.اون سرطان خون داره.در تمام ماه گذشته"هریش نتونست به مدرسه بیاد.براثر عوارض شیمی درمانی اون تمام موهاش رو از دست داد.بچه ها اونو مسخره می کردند.آوا بهش قول داد که ترتیب اذیت کردن بچه ها رو بده اما حتی فکرش رو هم نی کردم که اون موهای زیباشو فدای پسر من کنه....

 

نتیجه:خوشبخت ترین مردم اونی نیستند که آن جور که می خواهند زندگی کنند آنها کسانی هستند که به خاطر کسانی که دوستشان دارند تغییر میدهند.به موضوع خوب فکر کنید انصافا کار سختیه اما شیرین!

 

 برگرفته از کتاب "تو،تویی؟"



پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:داستان کوتاه,سزطان خون, :: 7:58 ::  نويسنده : هوشیار

مدارس هوشمند

@ مدارسی که از اینترنت وفناوری در جهت آموزش استفاده می کنند.

@ همزمان معلم و دانش آموز را مورد ارزیابی قرار می دهد.

@ درس ثابت نیست ومحیط باز است .

@ فضایی است که برای تولید و توزیع واستفاده از اطلاعات آموزش لازم داده می شود.

@با توجه به توانایی دانش آموز اطلاعات داده می شود.

@ نیازمند نیروی انسانی متخصص ، بودجه مناسب ، قانون و مقررات وحمایت وسیع دولتی می باشد.

مراحل توسعه مدارس هوشمند

5 مرحله لازم دارد :

1- پیدایش : زیرساختهای محدمد .مجموعه نرم افزارهاایجاد، افراد متخصص تربیت وزمینه ی حرکت به سمت مدرسه ی هوشمند فراهم شود.

2- رفع نقاط ضعف مرحله ی اول : نیازهای جدید مرتفع گرددو محیط مناسبتری رونیکی ایجاد شود.

3- پذیرش نقطه نظر دیگران : معلم و دانش آموز نظردهد وهمه وارد شوند.

4- امورمالی از طریق رایانه

5- یکپارچه سازی : تمام سیستم یکپارچه در خدمت مدیر، معلم ، دانش آموز ،کارکنان و حتی ولی باشد.

انجام چه کارهایی

@دولت بایدانجام دهد : عزم وارده ی مسئولین برای ایجاد مراکز هوشمند

@ تحقیق ملی : تهیه سند راهبردی ، بررسی وضعیت موجود ، چگونگی تربیت معلم و دانش آموز

@ بررسی دلایل موفقیت و شکست این نوع مدارس در سراسر جهان و تلفیق آنها و وضعیت مطلوب یافت شود.

@در حال حاضر در کدام مرحله هستیم : برنامه ریزی ذرازمدت ، تامین هزینه ها ، آموزش معلم ، فضای آموزشی و فرهنگی

                                                    رشدتکنولوژی – آذر 84

 



چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 19:21 ::  نويسنده : هوشیار

1- جلسه اول خودرا معرفی کنید وهنجارهای کلاستان را معین کنید.

2- اهمیت درسش خودرا توضیح دهید.

3- به دانش آموزان فرصت بدهید آنچه آموخته اند در کلاس تمرین کنند.

4- در کلاس فضای دوستانه ایجاد کنید.

5- الگوی خوبی باشید.

6- دانش آموزان را دریادگیری درگیر کنید.

7- وقت کوتاهی را به بحث آزاد در کلاس اختصاص دهید.

8- استفاده از وسایل کمک آموزشی

9- حین درس از مثال ،لطیفه یا ضرب المثل و سرود استفاده کنید.

10- استفاده ی بازی

11- تابلویی بهآگهی های مربوط به درس

12- تزئین کلاس

13- برای فکرکردن وقت کافی بدهید.

14- صبور در مقابل اشتباهات آنها

15- شناخت علایق آنها ونهایت استفاده از آنها

16- از دانسته به جدید و از ساده به مشکل

17- تکالیف را به تدریج مشکل کنید.

18- به دانش آموزان بازخورد مثبت بدهید.

19- کار دو نفره یا گروهی

20- تشویق به شرکت در مسابقه ها

                                             رشدمعلم – اردیبهشت 85


 



چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:انگیزه, معلم,مدیر, :: 18:47 ::  نويسنده : هوشیار

1- یک یا دو انحراف معیار پائین تر از میانگین (70 تا 84)

2- مشکل :

به سبب ناتوانی در یادگیری سریع ، نیاز به تعدیلاتی در درسهای عادی دارد.

3- ویژگیها :

@انضباط نقص ندارد.      @دارای تفاوتها مانند دیگران

4- اختلالات یادگیری :

@ ضعف در تمیز و تشخیص                  @ ضعف در تعمیم و انتقال مطالب

@ ضعف در تدبیر اندیشی (مشکلات)     @ ضعف در یادگیری تلویحی یا اتفاقی

@ ضعف در تفکر انتزاعی (زمان طولانی می خواهد )

@ ضعف در حافظه                             @ضعف در مهارت اجتماعی                       @ نبود چرخه ی مثبت در روند یادگیری    @ ضعف در خود ارزشیابی مثبت

5- انگیزه آنها :

@نداشتن هدف و نگرش منفی همسالان و روش های نادرست آموزش، انگیزه آنها را کاهش می دهد.

@از مشکلات خود بی خبرندو نمیتوانند ابراز عواطف کنند ----> بر اثر تعارضهای اجتماعی

--->پرخاشگری

@نداشتن انگیزه تحصیلی --->درماندگی و ناامیدی--->پایین آمدن عزت نفس

6-ویژگی خانواده آنها :

@برخی از طبقه اجتماعی – اقتصادی پایین تر و گاهی با آسیب های اجتماعی

@ تحصیلات ، تعداد فرزندان و محیط فرهنگی متفاوت

7-متفاوت در یک زمینه:نگرش نسبت به فعالیت های شناختی --->قبل از ورود به مدرسه فعالیت های هوشی و شناختی را جدی نگرفتند و شیوه کمکشان کارآمد نیست.

اولین قدم: تعصب و نگرش منفی نداشته باشید ، آنها استثنایی نیستند اگر تعلیم درست نبینند ضعف آموزش را نشان می دهد.

*** پیشنهادات:

1-آموزش معلمان و بالا یردن آگاهی نسبت به ناتوانی های یادگیری

2-  همکاری و مشاوره با والدین کودکان دیرآموز

3- بررسی سوابق بهداشتی و پزشکی دانش آموزان

4- قرارگیری کودکان در کلاس های کم جمعیت

5- فعالیت های یادگیری به صورت گام به گام  از ساده به مشکل

6- تدریس با تکرار بیشتر و با بیان لفظی خود دانش آموز

7- دریافت بازخوردی در مورد پاسخ های درست و نادرست

8- تشویق و توجه روی مهارت کلامی دانش آموزان

                                                            رشدمعلم – اردیبهشت 85

 



چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:دیرآموز,دانش آموزضعیف,معلم,مدیر,اختلالات یادگیری, :: 18:39 ::  نويسنده : هوشیار

@ کم خونی    1- مصرف گوشت قرمز، مرغ یا ماهی ،عدس و لوبیا واسفناج و جعفری

                         2- مصرف ویتامین ث برای جذب آهن –سبزی و میوه ی تازه ،آب لیمو ،آب نارنج ،گوجه ،فلفل دلمه ،کلم ،گل کلم و سبزی خوردن              

                         3- نخوردن چای نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد(بخصوص) از غذا

                         4- استفاده از قرص آهن در دوران بارداری و پس از زایمان

 

@ پوکی استخوان   1- مصرف روزانه یک لیوان شیر ، یک لیوان ماست ،45-60 گرم پنیر (یک قوطی کبریت )

                                  2- در دوران بارداری مصرف روزانه دولیوان شیر ، یک لیوان ماست ،45-60 گرم پنیر (یک قوطی کبریت )

                                3- فعالیت ورزشی مهم است .(پیاده روی تند و دوچرخه سواری )

 

@ قلب و عروق   1- مصرف 3 تخم مرغ برای بزرگسالان و 4 تا 5عدد برای کودکان

                             2- دقت در استفاده از روغن مایع

 

@ رژیم لاغری        فقط با دکتر :کاهش مواد چرب، سرخ کردنی ، مواد قندی، شیرینی خامه ای ، شکلات ونوشابه وانجام ورزش ، پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا

                                                                   مجله سما – تیر 85



یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:زن,دختر,کم خونی,پوکی استخوان,, :: 15:59 ::  نويسنده : هوشیار

@ حضور مستمرمعاون در حیاط ونظارت مستقیم بر آنها ، گوش دادن به حرفها و مشکلات و حال خانواده های آنها

@ اختصاص بخشی از حیاط مدرسه برای کاشت گل و گیاه و بخشی برای مطالعه و بخشی برای بازیهای گروهی و فردی

@ آزاد گذاشتن در انتخاب بازی و فعالیت

@ پخش سرودهای شاد و موسیقی های گوشنواز و روحبخش در زنگ تفریح ( با مناسبتها)

@ حضور در جمع بچه ها و جویا شدن از حال آنها روز بعداز غیبت

@ در خواست از دانش آموزان بزرگتر برای مراقبت از کوچکترها

@ انتخاب تعدادی از دانش آموزان و تفویض کارهای مربوط به زنگ تفریح

@ ایجاد بازیهای سالم ،هوش علمی وسنتی ،شطرنج ، فوتبال دستی ،هفت سنگ و .....



یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:زنگ تفریح,مدیر,, :: 15:33 ::  نويسنده : هوشیار

@ تلاوت قران به شیوه های متفاوت (توسط دانش آموزان ، قاری ، نوار ، معلمان ، گروهی ، همه خوانی )

@ گروهبندی کلاسها و اجرای و مسئولیت به آنها

@ خواندن داستانک آموزنده

@ خواندن اشعار دلنشین و اثرگذار

@ مسابقه درسی ، هنری و... با پرسشهای هدفدار ودادن جایزه

@ معرفی مشاغل (طرح هدایت تحصیلی )

@ معرفی متولدین هرماه درپایان ماه و به قید قرعه هدیه (تابستانیها ابتدای مهر)

@ معرفی دانش آموزان موفق

@ سرود توسط گروههای دانش آموزی یا پخش نوارهای سرود مورد علاقه

@ برنامه ی نیایش

@ محدود کردن حضور مدیر ، معلمان ، تربیتی و ورزشی ، کتابدار و....

@ ورزش :معاون و کادر همراه شود.

@ سرگروههای کلاسی به معاون کمک کنند.

@ معاون مدرسه کلمات دلنشین در حیاط استفاده کند.

@ حذف تذکرات ودادن آنها با چاپ و نصب بر تابلو

@ اختصاص زمان مناسب به زیارتها

@ نمایش عروسکی

@ در اول سال معرفی کادر مدرسه

@ انتخاب شعار هفته  (نگارش مقاله ،انشا و تهیه روزنامه دیواری و...)

                                                   مدیریت مدرسه – آذر 84



یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:زنگ تفریح,مدیر,, :: 15:32 ::  نويسنده : هوشیار

ابتدا : & تعیین هدف                                        & مشارکت در تصمیم گیری

        &  استفاده از انگیزنده ها   (امکانات پاداش معنوی و مادی )

پیشنهادها : 1- روشهای صحیح برای انتخاب و استخدام کارکنان

                 2- منابع انسانی و ابزار لازم برای تسهیل عملکرد افراد

                 3- محیط را شکل دهیم برای حمایتهای اجتماعی

                 4- با همه با عدل و انصاف رفتار شود.

                5- به کارکنان بیاموزیم : بهترین شیوه ی ایفای نقش بدست آوردن مهارتهای لازم برای انجام  وانجام بهتر کارهاست. دائما ارزیابی شوند.

                 6- متناسب بودن انگیزه ها و ارزشها با شغل افراد

                  7- ایجاد آرامش فکری و جسمی با امکانات رفاهی ، ورزشی و تفریحی



یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:انگیزه, معلم,مدیر, :: 15:29 ::  نويسنده : هوشیار

1- اول و مهمتر از همه ، روی نقاط قوت خود دقیق شوید.

2- بکوشید توانمندیهای خود را بالا ببرید. مطالعه کنیدوببینید در چه زمینه هایی به تقویت نیاز دارید و کدام مهارتهای تازه را باید بیاموزید.

3- پیدا کنید در کدام زمینه ها ، خودبینی ، شما را از یادگیری بازداشته است آنرا کشف ودر هم بکوبید.

4- عادت بد خود را درمان کنید ، کارها ی خوب یا بدی که عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

5- دستاوردهای خود را بررسی کنید ، آداب معاشرت به افراد کمک می کند با هم کار کنند.

6- باید بدانید چگونه کار کردن افراد تابع ویژگیهای رفتاری است و خاص خودشان است.

7- هر کسی در یک جایگاهی استعداد فوق العاده دارد.

8- از خود بپرسید : خوب کار می کنم و خوب تصمیم می گیرم ؟

9- از خود بپرسید : در چه شرایطی خوب کار می کنم ؟ خود را عوضنکنید ، موفق نمی شوید ، کار خود را بهتر کنید.

                                                             رشد مدیریت 8


یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:خویشتن شناسی,معلم,انسانها, :: 15:19 ::  نويسنده : هوشیار

@ توجه والدین به وضعیت جسمی و روحی فرزندان

@ ایجاد شرایط ، موقعیت و امکانات مورد نیاز برای پیشرفت تحصیلی فرزندان

@ تشویق مادی ومعنوی وتقویت اعتماد به نفس آنها

@ پذیرش وضعیت خاص فرزندان خود و مقایسه نکردن آنها با افراد دیگر

@ تبعیض قائل نشدن

@ تهیه میز و صندلی ، اتاق مطالعه ، وسایل مورد نیاز ورعایت سکوت هنگام  مطالعه

@ کمک به آنها در تهیه و اجرای برنامه ی مطالعه

@ تشویق آنها به ورزش وتفریحات سالم وتنظیم خواب و ااستراحت

@ داشتن برنامه ی تغذیه ی مناسب ، کمک در انتخاب دوستان

@ آگاه کردن آنها از وظایف خود در مدرسه و خانه و رعایت حقوق معلمان وکمک به دوستان و همکلاسان

@ تشویق آنان به رعایت نظم و انضباط در مدرسه و کلاس درس ، ارتباط مستمروالدین با مدرسه


شنبه 2 شهريور 1392برچسب:بی انضباطی,معلم,مدیر,, :: 22:21 ::  نويسنده : هوشیار

& مشکلات جسمی     & تعدادزیاد معلمان     & وضع ظاهری مدرسه        & مشکلات عاطفی    & نداشتن علاقه به تحصیل    & تکرار پایه تحصیلی       & تعدادکم معاونان و مشاوران      & تراکم بیش از حد دانش آموزان درکلاس      & سن بلوغ     & دسترسی به فیلم ها و سی دی های نا مناسب      & اشتغال تمام وقت والدین       & فقر و درامد کم خانواده       &بی سوادی و فرهنگ پایین خانواده        &زیادبودن تعداد فرزندان خانواده        &آزاد گذاشتن نوجوانان از طرف خانواده .کنترل نداشتن بررفتار آنان         &فوت یکی از والدین         & طلاق و جدایی والدین         & نداشتن برنامه برای اوقات فراقت     &دوستان ناباب       &بدآموزیهای تلویزیون



شنبه 2 شهريور 1392برچسب:بی انضباطی,معلم,مدیر, :: 22:7 ::  نويسنده : هوشیار

معلمان و دانش آموزان نیازمند سواد دیجیتالی هستند که شامل سوادهای زیر است.

1- سواد بنیادی : توانایی خواندن و نوشتن ، گوش دادن و صحبت کردن

 

2- سواد علمی : درک و فهم رایندهای مورد نیاز برای تصمیم گیری شخصی ومشارکت اجتماعی ، کارهای فرهنگی و بهره وری اقتصادی

 

3- سواد اقتصادی : توانایی تشخیص مسائل اقتصادی ، راه حل ها ، هزینه ها و منافع ، تحلیل انگیزه ها ی کاری در موقعیتهای اقتصادی ، بررسی پیامدهای تغییرات اقتصادی و خط مشی های عمومی ، جمع وری و ساماندهی دلایل اقتصادی و اندازه گیری هزینه ها در برابر درامد و منابع

 

4- سواد تکنولوژیکی : دانش و فناوری چیست ؟ ، چه اهدافی در خدمت رسانی دارد و چگونه می تواند موثر برای کسب هدفها باشد.

 

5- سواد تصویری : توانایی تصویر ، استفاده درک و ایجاد تصاویر واستفاده ی متعارف تصویری از رسانه ی قرن 21 به طریقی که تفکر ، تصمیم گیری و ارتباطو یاد گیری را توسعه دهد.

 

6- سواد اطلاعاتی : توانایی ارزشیابی اطلاعات در باره ی انواع رسانه ها ، تشخیص زمان مورد نیاز اطلاعات ، تعیین و ترکیب و استفاده ی موثر از اطلاعات وانجام این کارکردها با استفاده از فناوری ، شبکه ها ی ارتباطی و منابع الکترونیکی .

 

7- سواد چند فرهنگی : توانایی درک و فهم ، شباهت و تفاوت های آداب و رسوم ، ارزشها و باورهای فرهنگ شخصی و فرهنگ دیگران .

 

8- سواد آگاهی جهانی : شناخت و فهم روابط متقابل بین سازمانها ی بین المللی ،ملتها وموسسات اقتصادی دولتی وخصوصی ، گروههای مشارکت فرهنگی و انسانها درسراسر کره ی خاکی

                     رشد تکنولوژی آموزشی  8- اردیبیشت


شنبه 2 شهريور 1392برچسب:فناوری,آموزش,سواد,معلم,مدیر,, :: 21:52 ::  نويسنده : هوشیار

1- ورود به منزل : به پشت دراز بکشید وعضلات را شل کرده ، پلکها روی هم وبه چیزی فکر نکنید.

2- رفع خستگی حنجره : دم کرده ی جعفری یا گل گاو زبان یا خوردن شاغم پخته

3- رفع خستگی جشم : *نگاه کردن بالا و پائین (10 بار) – نگاه کردن چپ وراست (10 بار ) – گذاشتن دست روی چشم و برداشتن (چند لحظه )

* شستن چشم با چای تازه دم

* شستن چشم با آب رازیانه (یک قاشق چایخوری در 250 سی سی آب جوش "2 ساعت " ورد کردن از صافی )

4- رفع کمردرد : *استفاده نکردن از کفشهای تنگ ونوک باریک و غیرطبی

                      *استفاده از صندلی دسته دار دارای ارتفاع وپهنای مناسب

                      *طوری در کلاس بنشینیدکه زانو بالاتر از ران گیرد

                      * مدت طولانی نایستید .کمر را راست نگه داریدو شانه ها را عقب (موقع راه رفتن )

5- رفع خستگی روزانه : *خوابیدن و بیدار شدن سروقت و سر ساعت      *خوردن غذای سبک وقابل هضم در شب        * دوش گرفتن قبل از خواب      * گوش دادن به موسیقی ملایم     * شب زنده داری نکردن ( 7 تا 8 ساعت خواب )



شنبه 2 شهريور 1392برچسب:بهداشت معلم,خستگی روزانه,حنجره,چشم,کمردرد,, :: 20:22 ::  نويسنده : هوشیار